این روزها گزارش های متعددی در رابطه با ظهور واریانت های جدید منتشر می شود که برخی از این گزارش ها به شدت نگران کننده هستند.
کد خبر: ۱۳۳۵۲۳۴

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی میل، در حالی که شایعات مربوط به ظهور یک موتاسیون بسیار خطرناک و مسری ادامه دارد امروز ادعا شد که یک نوع جدید کووید که "جهش یافته ترین" نوع ویروس کرونا نامیده شده در حال حاضر منقرض شده است.

این نگرانی از آنجا مطرح شد که سویه جهش یافته - که به آن C.1.2 گفته می شود - می تواند بیشتر از انواع دیگر عفونی باشد و بیشتر می تواند از واکسن ها فرار کند.

کارشناسان امروز گفتند هیچ نشانه ای وجود ندارد که این گونه جهش یافته بتواند در آفریقای جنوبی  یا هر کشور دیگری به شدت گسترش پیدا کند.

پروفسور فرانسوا بالو ، مدیر موسسه ژنتیک دانشگاه کالج لندن گفت که بر خلاف نگرانی ها این ویروس احتمالا تا الان منقرض شده است.

به عبارت دیگر جهان احتمالا نگران شیوع ویروسی است که شاید اصلا وجود نداشته باشد. بر اساس پلتفرم ردیابی انواع ویروس GISAID ، از زمان همه گیری کرونا جهان  تاکنون 101 مورد از سویه جهش یافته شناسایی شده است.

آفریقای جنوبی 89 مورد از انواع جهش یافته را مشاهده کرده است که آخرین عفونت در هفته اول ماه آگوست ثبت شده است.

در بریتانیا چهار مورد از این نوع ثبت شده است.

اما همه سویه های جهش یافته شناخته شده در انگلستان در حال حاضر با نوع  دلتای  هند ، که تقریباً عامل همه ابتلاهاست ، رقابت می کنند.

تحقیقات در رابطه با C.1.2 یعنی همان ویروس جهش یافته جدید در آفریقای جنوبی از ابتدای همین ماه آغاز شد اما با وجود اینکه اخبار زیادی در رابطه با خطرناک تر بودن آن به گوش می رسد هنوز برچسب های معروف «نوع نگرانی» و یا « نوع تحت بررسی» را نخورده است.

این نشان می دهد که کارشناسان بیش از حد نگران این ویروس بوده اند.

این نوع جهش یافته پس از آنکه مطالعه ای روی آن به صورت پیش چاپ در وب سایت medRxiv منتشر شد، باعث نگرانی شد.

ادعا کردند که ویروس اصلی ووهان که در سال 2019 شناسایی شده است به طور قابل توجهی جهش یافته است.

جهش های کلیدی آن بر روی گیرنده N501Y بود که عامل انتقال بیشتر نوع آلفا است و همچنین بر روی گیرنده E484K  که به گفته دانشمندان عامل تولد بتا در آفریقای جنوبی بود.

در ابتدا گفته شد ویروس دیگری که در آفریقای جنوبی ظهور کرده ممکن است دو برابر بیشتر نسبت به سویه قبلی قدرت سرایت داشته باشد. دکتر اریک فیگل دینگ  اپیدمیولوژیست دانشگاه هاروارد  گفت که این نوع جهش آنقدر سریع جهش یافته است که بزرگ ترین نوع جهش یافته تا به امروز  بوده است.

اما پروفسور دیگری به نام بالوکس میگوید تمامی نگرانی های کنونی جهان در رابطه با تولد ویروسی که از دلتا خطرناک تر است اهمیت ندارد و اصلا مسخره است.

وی به داده هایی اشاره کرد که نشان می دهد تعداد کمی از انواع مختلف تا به امروز در سراسر جهان ، علیرغم طرح های متعدد نظارتی کووید ، شناسایی شده است.

پروفسور بالوکس افزود: Kنسب C.1.2 به عنوان کتگوری «نوع نگرانی» یا کتگوری «نوع تحت بررسی» در نظر گرفته نمی شود.

آفریقای جنوبی 89 مورد از این نوع را تا به امروز ثبت کرده ، اگرچه از اواسط آگوست هیچ موردی مشاهده نشده است.

سوئیس دو مورد ثبت کرده است ، آخرین مورد در اواسط ژوئیه ثبت شده است.

موریس ، پرتغال ، چین و نیوزلند همه یک مورد را ثبت کرده اند. آخرین مورد مشاهده شدن ویروس در این کشورها اواسط ماه جولای بود.

بر اساس آخرین گزارش شبکه نظارت ژنومی در آفریقای جنوبی ، آفریقای جنوبی هر هفته 20 درصد موارد ابتلای  خود را برای انواع جهش یافته بررسی می کند.

بر اساس گزارش بهداشت عمومی انگلستان ، دانشمندان در بریتانیا حدود 10 درصد از 30 هزار ابتلای روزانه را برای انواع مختلف بررسی می کنند.

تحقیقات دیگر حاکی از آن است که جهش های کرونا احتمالا به صورت موقتی منقرض می شوند و سپس در زمانی دیگر ظهور پیدا می کنند.

گزارش های دیگر حاکی از آن است تا امروز 400 نوع مختلف کووید شناسایی شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها